Wednesday, January 26, 2011

Pagi2 lagi dah dapat call dari nombor abah. "Hari ni free 1 hari, besday abah.." mak mula berbicara. "Kesian abah...tak dapat la nak rasa naik train dengan harga tiket separuh harga. Dulu dia ada cakap, tahun depan nak pi KL, boleh naik train dengan separuh harga, warga emas..."kata mak dengan sedikit ketawa, namur tawar, terlalu tawar... Sabar ya mak...=(

Hari ni, 26 Januari 2011, genaplah usia abah 60 tahun kalo umo abah masih panjang. Rasa 'ralat' plak, slalu tiba ja tarikh 26 Januari, msti cepat2 call abah, nak wish besday. Tak pun, kalo ada kat kampung, wish besday sambil cium kedua2 belah pipi, especially pipi kiri yang ada nampak sikit lesung pipit tu. Dulu abah slalu kata, senyuman abah ni manis, sebab lesung pipit, prasan btoi! Tapi hakikatnya, memang btul pun, senyuman abah memang manis, sangat manis dan paling manis! Sebab tulah senyuman tu sentiasa menjadi kerinduan kami smua....

Kepada abahku yang tercinta, Allahyarham Haji Abdul Wahab ibnu Zain, kuhadiahkan Yasin dan ayat-ayat suci al-Quran untukmu. Semoga rohmu tenang di sana. Amin.

"Ya Allah! Ampunilah dia, kasihanilah dia, sejahterakanlah dia, muliakanlah tempat kembalinya, luaskanlah tempat tinggalnya, dan bersihkan dia dengan air, salju, dan embun. Bersihkanlah dia dari segala kesalahan atau dosa, sebagaimana bersihnya pakaian putih dari segala kotoran. Gantilah untuknya rumah yang lebih bagus dari rumahnya, keluarga yang lebih baik dari keluarganya, isteri yang lebih baik dari isterinya, masukkanlah dia ke syurga, lindungilah dia dari siksa kubur dan fitnahnya, serta lindungilah dia dari siksa api neraka.
Ya Allah! Ampunilah kami orang-orang yang hidup, yang mati, yang menyaksikan, yang ghaib, yang kecil, yang besar, yang laki-laki, dan yang perempuan.
Ya Allah yang menghidupkan di antara kami, maka masukkanlah dia di atas golongan Islam; dan yang mematikannya di antara kami, maka matikanlah dia dengan membawa iman.
Ya Allah! Janganlah Engkau menghalangi sampainya pahalanya kepada kami, dan janganlah Engkau sesatkan kami sepeninggalnya. Dengan rahmatMu wahai Dzat yang Maha Pengasih. Segala puji bagi Allah yang menguasai seluruh alam."
Amin2 Ya Rabbala'lamin.....

Al-Fatihah!

No comments:

Post a Comment